بخش بندی مشتریان 1


بخش بندی مشتریان

دومین خانه ” بوم کسب و کار “ بخش بندی کردن مشتریان است . جایی که خیلی از تصمیمات پولی بر اساس آن گرفته می شود .در واقع وقتی که بدانیم مشتریان ما چه کسانی هستند می توان بر پایه آن سیاست های کاری خود را بنا کرد و در رابطه تنگاتنگ با ” ارزش پیشنهادی “ است .

در واقع ما باید بدانیم مشتری محصول ما دقیقا کیست و چه خصوصیاتی دارد .رفتار های آنها در قبال خرید چگونه است و اولیت های آن ها برای انتخاب کالا یا خدمات چیست.جواب تمامی این سوالات در بلوک ” بخش بندی مشتریان “ به ما کمک می کند بتوانیم در بودجه بندی تبلیغات یا سایر قسمت ها دقت بیشتری داشته باشیم. اصلی که در صورت نادیده گرفتن آن باعث می شویم هزینه های گنگ و بدون هدفی را انجام دهیم . از آن جا که بودجه همه ما ، محدودیت های خود را دارد. بنا بر این ریسک بزرگی است که بدون شناسایی دقیق مخاطبمان ، شروع به تبلیغات عمومی و بدون شناسایی بازار هدف دقیق خود انجام دهیم.” بخش بندی مشتریان “ اینجا به کمک شما می آید.

برای مثال اگر شما خدمات تخصصی در صنعت ساختمان انجام می دهید برای معرفی خود در بازار به پخش تراکت در سطح شهر کردن ، هدر دادن وقت و انرژی و پول شما خواهد بود. در این باره ” بخش بندی مشتریان “  در رفتار شناسی طبقه ای از جامعه که مخاطب شما هست کمک شایانی به شما می کند ، البته داستان به همین جا ختم نمی شود و می توانید با اطلاعات خود در این بلوک از ” بوم کسب و کار “ بسیاری از استراتژی های کسب و کار را تنظیم کرد و از آن جا که در ” بوم کسب و کار “ تمامی بلوک ها روی هم اثر می گذارند . انتخاب دقیق جامعه هدف در بلوک ” بخش بندی مشتریان “  به ما کمک بسیاری خواهد کرد .

 

خوب به سوالات کلی بلوک ” بخش بندی مشتریان “  نگاهی بیندازیم:

  • برای چه کسانی ارزش آفرینی می کنیم؟
  • مشتریان ما در چه رده سنی ، جنسیتی، مکانی و طبقه اجتماعی قرار دارند؟
  • مشتریان ما چه خصوصیات مشترکی دارند؟
  • ما چند گروه مخاطب متفاوت داریم؟

 

اگر فقط بر روی مشخصات محصول یا خدمت خود تمرکز کنیم و مشتریان و منش آن ها را فراموش کنیم .مطمئناً در مسیر درستی پا نخواهیم گذاشت. این فرقی هست که بین یک صاحب ایده و یک کار آفرین وجود دارد .صاحب ایده فقط بر روی مزیت های طرح خود و ویژگی های آن متمرکز است و همین فرد اگر به جامعه هدف و ” بخش بندی مشتریان “ هم به دقت مزیت های طرح خود توجه نشان داده باشد و ذائقه آن ها را در نظر گرفته باشد ، اولین قدم در راه کار آفرینی را برداشته است.

” بخش بندی مشتریان “ به ما در تبدیل ایده به محصول یا خدمات کمک خواهد کرد.

آموزش ها

1 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *