بوم مدل کسب و کار – برتری شما


“بوم کسب و کار”

 

برای رونق و موفقیت در کسب و کار لازم است آن را مثل یک پروژه ببینیم . برای ساختن یک ساختمان ابتدا به یک نقشه نیازمندیم و در حین مراحل ساخت مدام به آن نقشه مراجعه می  کنیم ، تا از بروز خطا و خسارت جلوگیری کنیم . خوب این نقشه باید خصویاتی داشته باشد که اجزا و ابعاد و تمامی فعالیت های ساخت را در بر بگیرد و در عین حال چون نقشه است باید ساده و قابل فهم و در عین حال جامع و کامل باشد. به وسیله ” بوم کسب و کار “ می توانید در یک صفحه تمامی چرخ دنده های کسب و کار خود را ببینید و با استفاده از سوالات جادویی آن به کسب و کار خود رونق ببخشید. در واقع مثل نقشه شما را به سمت هدف خود از کسب و کار – که درآمد زایی و توسعه روزافزون است – راهنمایی می کند.

مدل های زیادی برای این کار وجود دارند ولی جامع ترین و کاربردی ترین آنها ” بوم کسب و کار “ است که توسط تیم الکساندر استروالدر طراحی شده است . که در یک دهه گذشته همچنان بی رقیب مانده است . زیرا از یک مغازه کوچک تا یک سازمان بزرگ به راحتی و سادگی می توانند از آن استفاده کنند .تا این حد که بزرگی همچون “مایکل پوتر” آن را اساسی ترین ابزار اندیشیدن برای بقای کسب و کار ها نام برده است .

” بوم کسب و کار “ دارای نه بلوک است که سمت راست آن برنامه ریزی شما برای مشتریان است و سمت چپ آن فعالیت های تولیدی یا خدماتی شما را یا به اصطلاح پشت پرده کار شما را در بر می گیرد.

در مرکز ” بوم کسب و کار “ بلوک ” ارزش پیشنهادی “ قرار دارد که در هر دو نیمه بوم تاثیر دارد و اساسی­ ترین قسمت بوم محسوب می شود .در طراحی بوم نقشه صاحب کسب و کار از همه بیشتر است چون هیچ فرومولی به جز سوالات جادویی و در عین حال ساده ای که هر کس به فراخور کسب و افکار خود به آنها جواب میدهد و مانع خلاقیت شما در انجام کار ها نمی شود. به همین دلیل که تقریبا ” بوم کسب و کار “ هر کسی مختص به خود اوست باعث می شود که حتی در یک صنف تو نتیجه کاملا متفاوت اتفاق بیفتد. در پایان به تشریح این نه بلوک می پردازیم.

 

۱. “ارزش پیشنهادی” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

دراین قسمت مزیتی که ما برای مشتریانمان ایجاد می کنیم که منجر به خرید از ما می شود قرار دارد.به هر بخش از مشتریان چه ارزشی (مجموعه‌ای از محصولات و خدمات) را ارایه می‌کنید. ارزش پیشنهادی شما باید شما را از رقبایتان متمایز سازد. ارزش پیشنهادی ارزش را از طریق المان‌های (کمی و کیفی) مختلفی فراهم می کند از جمله: تازگی، عملکرد، سفارشی‌سازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوش‌نامی، قیمت، کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، دسترسی‌پذیری ،و راحتی و آسایش.

۲. “بخش مشتریان” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

مجموعه‌های مختلف مشتریان می‌توانند بر اساس خواسته‌ها و ویژگی‌های مختلف بخش‌بندی شوند شما کدام بخش(ها) را هدف گرفته‌اید؟
انواع بخش‌های مشتریان شامل: منطقه جغرافیایی ، سن ، جنسیت ، دهک درآمدی ، بازار چند وجهی و … می‌شوند.

۳. “کانال ارتباط با مشتریان” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

شرکت می‌تواند ارزش پیشنهادی را از طریق کانال‌های توزیع مختلفی به مشتریان برساند. شرکت می‌تواند از طریق کانال‌های خودش و یا کانال‌های شرکای تجاری‌اش و یا ترکیبی از هر دو به مشتریان دسترسی پیدا کند.نحوه اعلام حضور ما در بازار یا تبلیغات نیز در این کانال شکل می گیرد.

همانند مراجعه خریدار به فروشگاه، درگاه اینترنتی ، پست ، ارسال با پیک ، شرکت های توزیع و …

۴. “چهارچوب تعامل با مشتریان” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

امروزه ارتباط با مشتریان و حفظ آن برای اطمینان از موفقیت شرکت الزامی است.  و در ” بوم کسب و کار “ نیز جایگاه مهمی دارد .شکل‌های مختلف ارتباط با مشتریان شامل: پی گیری تلفنی ، شبکه های اجتماعی ، سامانه CRM  و …

۵. “جریان درآمد” :

شرکت چگونه از هر بخش از مشتریان درآمد کسب می‌کند. روش‌های مختلف ایجاد جریان درآمدی شامل: فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک (عضویت)، اجاره/ قرض، حق استفاده از مجوز/ امتیاز، حق کارگزاری می‌شود. و حتی نوع و روش وصول پول حاصل از فعالیت در این قسمت باید مشخص شود.

۶. “منابع کلیدی” :

منابعی که برای تولید کالا و خدمات ما برای مشتری ضروری هستند و جزء دارایی‌های شرکت محسوب می‌شوند. منابع می‌توانند انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی باشند.

۷. “فعالیت‌های کلیدی” :

شامل تمامی فعالیت هایی که برای تولید یا ارائه خدمات به مشتری انجام میدهیم که در راستای اجرای ” ارزش پیشنهای ” شرکت هستند را شامل می شود.

۸. “شرکای کلیدی” :

برای بهبود عملیات و کاهش ریسک مدل کسب و کار معمولا شرکت‌ها با برخی دیگر مشارکت‌های تجاری صورت می‌دهند. این مشارکت‌ها به روش‌های: همکاری استراتژیک با شرکت‌های رقیب و غیر رقیب، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، روابط خریدار-فراهم‌کننده و پیمان امکان پذیر هستند.

۹. “ساختار هزینه‌ها” :

عملیاتی کردن مدل‌های کسب و کار مختلف چه هزینه‌هایی را در بر دارد. معمولا کسب و کارها چیزی بین هزینه‌محور و ارزش‌محور هستند.  ساختار هزینه‌ها شامل: هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغییر که ممکن است روزانه ، ماهانه یا سالانه باشند و بر مبنای آن ها استراتژی چیده می شود.

آموزش ها

4 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *