تجربه مشتری – راز فروش مداوم


 

تجربه مشتری

شاید برای شما پیش آمده است که از یک فروشگاه خاص خرید کرده ­اید در حالی که قیمت یا کیفیت جنس مورد نظر شما با سایر مغازه­ ها  برابر یا حتی گران­تر باشد  و صرفا به دلیل تجربه و حس خوبی که فروشگاه برای ما رقم زده ، اقدام به خرید کرده باشیم و برای خرید بعدی هم اول به فکر رفتن به آن فروشگاه بوده­اید.

این حس لذت بخش “تجربه مشتری ” نام دارد. ایجاد این حس در مشتری باعث می شود که هدف نهایی فروش که داشتن “مشتری وفادار” است با سرعت بیشتری برای ما اتفاق بیفتد.

 

 

اولین کاری که برای ایجاد این حس در مشتریان خود باید انجام دهیم این است که به یکی از سوال­های کلیدی “بوم­ کسب­ و­ کار” جواب دهیم . سوالی که تمام برنامه ریزی های مالی و زمانی ما برای فروش بر پایه آن می بایست صورت بپذیرد .

سوال کلیدی این است:

مشتری چرا باید از من خرید کند؟ – نه از سایر رقبای من-

خوب این سوال در قلب ” بوم کسب و کار “و در بلوک “ارزش پیشنهادی ” قرار گرفته است . با این حال بعد از جواب دادن به این سوال کلیدی باید بتوانیم بسیاری از چرخ دنده­ های کسب خودمان را به حرکت در بیاوریم تا بتوانیم لذت یک خرید دلپذیر را برای مشتریانمان به ارمغان بیاوریم.

 

فروش ذاتا یک امر احساسی است و باید احساسات طرف مقابل با ما درگیر شود تا بتوانیم با او وارد مراوده مالی شویم .گر چه این روز ها “دیجیتال مارکتینگ” یا “بازاریابی سایبری “برای اکثر فروشندگان و صاحبان کسب و کار بسیار پر رنگ و با اهمیت تلقی می شود ولی در نهایت وظیفه قسمت اعظم آنچه صاحبان کسب و کار از ” دیجیتال مارکتینگ ” میخواهند این است  که مشتری با آنها  در فضای مجازی آشنا شود و از حضور آنها اطلاع پیدا کنند. اگر برنامه ای برای حفظ و جذب مشتری و ایجاد یک “تجربه مشتری” لذت بخش  نداشته باشید تمام تلاش های شما در تبلیغات و اعلام حضور در بازار از طریق هر شاخه ای از بازاریابی گذرا بوده و اثر دائمی نخواهد داشت و به مرور با ریزش مشتری همراه خواهد بود .

خوب اینجاست که پای سوالات مناسب به میان می آید . “سوال­های قدرتمند” یا سوال های مناسب یکی از مهارت­ های کاربردی در فرایند “کوچینگ ” هم به حساب می­ آید . که آشنایی با آن خالی از لطف نبوده و هم در کار و زندگی می تواند کمک شایانی برای ما باشد.

خوب برای ایجاد “تجربه مشتری” لذت بخش می شود چند سوال اساسی از خودمان بپرسیم .

آیا شما حاضرید محصول و خدمات خود را از فروشگاه تان خریداری کنید؟

آیا این خرید برای شما لذت بخش بوده؟سوال مناسب کلید حل مشکلات است.

آیا این روند در فروشگاه شما می تواند بهتر از این بشود؟

آیا راهی برای درک تجربه خرید مشتریانتان در نظر دارید؟

و اساسی ترین سوال این که شما یا برند شما می خواهید به چه صفتی در بازار معروف شوید؟ و در راستای آن چه کار­هایی باید انجام دهید؟

جواب های خود را روی کاغذ بیاورید. این جواب ها به شما دید مناسبی می دهد که بتوانید نسبت به آن فعالیت های خود را جهت ایجاد “تجربه مشتری” بهتر و وفادار کردن مشتریان فعلی و آینده خود تنظیم و تصحیح کنید.

این جواب ها مصالح شما در طراحی ، یک”سفر مشتری دلپذیر، برای شما خواهد بود .

مسیری که مشتری از ابتدای آشنایی با شما در آن قدم بر می دارد و نهایتا برای شما مطلوب است که به خرید منجر شود و با پی گیری­ های بعد از آن مشتری را با کسب و کار خود در گیر کنید .هر چه این مسیر لذت بخش­ت ر باشد، مشتری برای دیدار مجدد شما مشتاق­ تر خواهد شد

 

آموزش ها

2 دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *